Saturday, November 6, 2010

puisi sang ratu

sejak dua menjak ni...
alunan yang menjadi halwa telinga itu sungguh memikat kalbu ku..rasa tenang..
tiada lagi terpekik terlolong seperti kebiasaanya..
aku sedang mendidik diri...
menjadikan alunan itu lagu hati ku..
menjadikan cerita itu novel terindah ku..
menjadikan panggilan itu muzik terbaik ku..
menjadikan rentak itu irama terbaik ku..
terlalu banyak yang perlu diubah..
mungkin juga memerlukan perubahan..
setiap sebaris ayat yang terlihat oleh sang mata itu aku cuba jadikan panduan..
setiap sebaris ayat yang tersebut olah sang mulut itu cuba ku jadikan kebiasaan..
dan setiap sebaris sebaris ayat yang terdengar oleh sang telinga itu cuba ku jadikan teman..
beberapa kebiasaan buruk itu cuba ku ubah menjadi lebih indah..
beberapa kebiasaan buruk itu juga cuba ku hapuskan sedaya mungkin..
beberapa kebiasaan buruk itu juga cuba ku elak seboleh-bolehnya..
walau kadang tak dapat nak mengawal nya..
tapi aku masih mencuba...
aku sedang mendidik diri..
mendidik diri yang tidak terdidik..
terdidik barangkali..tapi sering ku abaikan didikan itu..
anjakan paradigma..sebaris perkataan itu sedang cuba ku lakukan
mampu atau tidak..
hanya keupayaan, tekad dan keazaman..
yang dapat menentukan..
takkan ku putus memanjatkan doa..
meminta agar diberkati..
diperkuatkan semangat..
diberi garis panduan..
aku punya misi baru..yang perlu diburu
dan berharap hasil buruan itu berjaya
aku perlu mencari..
mencari dan terus mencari..
biar lelah sekali pun..
aku perlu terus mencari..
bukan ganjaran yang ku harapkan..
cuma secebis kasih..
bisakah aku menjadi sepertinya..
punya persamaan..
juga punya perbezaan..
dan sepertinya perbezaan itu lebih ketara..
lebih besar jumlah nya dari persamaan..
mampukah aku membuat persamaan..
agar aku sama seperti dia..


 


No comments:

Post a Comment